Kenapa takut sangat latihan ilmiah ?
Saya baru selesai menyusun nama-nama pelajar untuk membentangkan latihan ilmiah. Niat saya agar pelajar tahu apa praktis kajian sebenarnya. Latihan ilmiah tidak sama dengan buat kertas kerja biasa. Latihan ilmiah ada penyeliaan. Bila penyelia komen, pelajar akan membaikinya. Proses ini merupakan proses yang paling mencabar kepada pelajar. Saya tahu ramai pelajar merungut. Niat saya membetulkan perkara yang salah. Banyak praktis kajian tidak sama dengan dengan apa yang diajar secara teori. Berdasarkan pemerhatian dan pengalaman, yang salah apabila masalah kajian tidak jelas. Objektif kajian tidak selaras dengan masalah kajian. Definisi konsep dan operasional tidak jelas. Kepentingan kajian tidak dinyatakan dengan jelas. Yang paling ekstrim apabila soalan kajian tidak selaras dengan metod kajian. Soalan kajian tinjauan , metod guna eksperimen (adoiiii). Soalan kajian eksperimen, metod kajian kes (ini lagi teruk). Pendek kata setiap inci dalam latihan ilmiah hendaklah selaras. Malangnya jika soalan kajian tidak boleh di analisis. Tajuk bukan main hebat tetapi tidak boleh di analisis. Ertinya kajian tersebut tiada penghujungnya. Jadi, jika pelajar tidak dilatih melihat kebenaran dan kesilapan, bila masa mereka ingin belajar melaksanakan kajian. Sebab itu kajian hendaklah sistematik. Kajian ada metodologi tertentu. Kajian adalah saintifik. Kajian mengikut prosedur tertentu. Kenapa marahkan prosedur sebab takut susah? Mana-mana tempat pun ada prosedur dan peraturan. Melainkan orang tersebut rimas dengan prosedur. Jadi kenapa takut sangat dengan prosedur. Melainkan orang itu tidak buat apa apa. Jadi, kenapa takut sangat dengan latihan ilmiah???
0 comments:
Post a Comment