Saturday, May 16, 2009

Manual Guru: Pencegahan Buli Di Sekolah

Syukur Alhamdulillah. Akhirnya buku Manual Guru: Pencegahan Buli Di Sekolah dapat diterbitkan juga. Saya bekerja lebih kurang enam bulan untuk menulis dan memberi idea dalam buku tersebut. Fokus saya adalah kepada bagaimana guru sebagai pembimbing berkomunikasi dengan pembuli dan mangsa buli dalam memahami tingkah laku mereka. Sebenarnya saya mula melibatkan dengan kajian buli bersama Prof Datin Dr Noran semasa tahun 2003 lagi. Pada waktu itu satu tsunami berlaku di seluruh negara apabila kajian kami menjadi kejutan tentang fenomena buli di sekolah (rujuk laporan kajian tahun 2003/2004). Waktu itu Prof Noran bertindak sebagai Ketua Penyelidik merangkap Dekan di Fakulti Sains Kognitif & Pembangunan Manusia UPSI. Nampaknya kajian ini tidak terputus. Setelah saya kembali daripada pengajian PhD inilah projek penulisan pertama saya. Kebijaksanaan Prof Noran mencari dana daripada UNICEF telah merintis jalan untuk buku tersebut dihasilkan. Kami berkampung beberapa kali untuk membincangkan strategi menghasilkan buku ini. Syukurlah akhirnya menjadi realiti. Saya pun belum lagi dapat daripada penerbit salinan buku ini. Tak tengok lagipun buku yang original. Rasanya dah ada dijual di MPH dan koperasi buku-buku di Universiti. Di bawah ini saya perpanjang berita daripada UTUSAN MALAYSIA pada hari semalam 15 Mei tentang pelancaran buku Manual Buli tersebut.

Buku panduan tangani buli dilancar

PROF. Dr. Noran Fauziah Yaakub (kiri) dan Fatimah Haron memegang buku Manual Guru: Pecegahan Buli di Sekolah sempena Festival Hari Guru 2009, semalam. (saya tak dapat hadir kerana terlibat dengan ITEX 2009).

UTUSAN MALAYSIA

KUALA TERENGGANU 15 Mei - Pihak pengurusan sekolah-sekolah serta guru kini mempunyai panduan untuk mencegah dan menangani masalah buli dalam kalangan pelajar dengan penerbitan buku bertajuk Manual Guru: Pencegahan Buli Di Sekolah.
Buku hasil kajian dan tulisan Pensyarah Jabatan Psikologi, Kolej Universiti HELP, Prof. Dr. Noran Fauziah Yaakub itu memberi panduan dalam segenap aspek buli termasuk mengenal pasti pembuli dan cara pencegahannya.
Buku yang ditulis bersama Pensyarah Kanan Jabatan Psikologi, Kolej Universiti HELP, Fatimah Haron dan pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr. Ahmad Jazimin Jusoh diterbitkan oleh Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Majlis pelancaran buku itu disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said pada Festival Hari Guru Peringkat Kebangsaan 2009 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini hari ini.
Ketika ditemui selepas majlis itu, Noran Fauziah berkata, buku berkenaan dihasilkan selepas beliau membuat kajian sejak tahun 2000.
''Dengan bantuan kewangan penyelidikan daripada Dana Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF), saya mencadangkan kepada pihak pengurusan Kolej Universiti HELP untuk melahirkan buku panduan ini.
''Sebelum ini tiada panduan untuk pihak sekolah dan guru menangani masalah buli," ujarnya.
Katanya lagi, pendekatan menangani masalah buli yang disarankan di dalam buku itu dibahagikan kepada tiga bahagian berasaskan pendekatan tiga peringkat iaitu Sekolah, Bilik Darjah dan Individu dan seterusnya dibahagikan kepada 12 modul.
Jelasnya, bagi peringkat sekolah, ia memberi panduan bagaimana untuk memulakan program menangani buli, membentuk dasar anti buli, amalan sekolah dan menilai keberkesanan program.
''Di peringkat bilik darjah pula, panduan diberikan mengenai amalan bilik darjah, hak dan tanggungjawab kanak-kanak, maksud buli, pembuli dan cara mereka membuli, mengenal pasti pembuli dan peranan saksi dalam insiden buli.

3 comments:

JULIE EZWIN aka ALYA ZARA May 16, 2009 at 11:47 PM  

Keindahan dan kenikmatan setelah berpenat lelah... Selamat Hari Guru ya Dr Jazimin

Dr Ahmad Jazimin Jusoh May 16, 2009 at 11:55 PM  

Terima kasih Dr Alya. Saya rasa setakat ini kerjaya gurulah yang secocok dengan diri saya. Saya masih ada janji lagi yang belum ditunaikan. Selepas ini saya akan teliti idea dari Alya tentang rawatan untuk individu yang rasa rendah diri berbahasa inggeris. Bagi masa pada saya selepas saya vetting markah dalam minggu depan.

Izzan Fahat August 23, 2009 at 9:29 AM  

salam dr.sy mahasiswa dari upsi.bagaimana boleh saya beli manual guru: pencegahan buli di sekolah dgn kadar segera?

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP