Sunday, May 10, 2009

Bagaimana menentukan bahawa itu KAUNSELING?

Ramai dalam kalangan kita yang masih samar-samar tentang aplikasi kaunseling dalam setting akademik mahu pun praktis. Dalam akademik, misalnya mereka yang melaksanakan latihan ilmiah ataupun projek tesis mengaku membuat modul kaunseling berdasarkan teori kaunseling tertentu. Tetapi setelah disemak daripada isi modul tersebut rupanya tidak selaras dengan dengan teori kaunseling yang diwar-warkan. Banyak modul kaunseling yang dicipta yang tidak memenuhi ciri-ciri kaunseling yang sebenar terutamanya modul untuk kaunseling kelompok. Hairannya, jika jelas objektif dan matlamat modul tersebut langsung tidak mengisahkan tentang kaunseling, mengapa mengaku modul tu modul kaunseling?

Situasi yang sama juga berlaku dalam amalan kaunseling. Ramai yang buat kaunseling tetapi tidak menggunakan aplikasi dan proses kaunseling yang sebenar. Banyak yang dilakukan lebih bersifat bimbingan dan campur-campur dengan teknik yang entah apa-apa? Bila ditanya apa falsafah di sebalik amalan kaunseling tersebut, teragak-agak untuk menjawabnya.

Bila di tanya bagaimana proses kaunseling yang anda lakukan, jawabnya saya tidak pasti...Bila ditanya apa kemahiran yang digunakan, jawabnya kita guna here and now...Bila ditanya bagaimana anda memahami individu yang anda ingin tolong berdasarkan teori kaunseling yang anda pilih, jawabnya teori tak penting...Bila ditanya, ok bila anda kata teori tak penting, amalan kaunseling yang bagaimana yang anda lakukan? Jawabnya ikut jelah situasi....

Semua jawapan di atas menggambarkan bahawa kaunselor tu memang tidak memahami kaunseling sepenuhnya. Saya tidak pasti apa kefahaman sebenar kaunselor tersebut.

Bagi saya, kaunseling itu dinilai berdasarkan kepada empat perkara penting iaitu :

1. Proses melaksanakan kaunseling bermula daripada pra sesi, penerokaan, mengenal pasti masalah klien, klien membuat keputusan sehinggalah penamatan.

2. Kemahiran Asas Kaunseling yang digunakan. Parafrasa ke, refleksi ke, membuat rumusan ke, minta penjelasan ke, dorongan minima ke, asalkan tidak lari dari kemahiran asas kaunseling.

3. Memahami klien berdasarkan teori kaunseling yang dipilih. Siapa kata teori tak penting dan tak boleh guna? Teori ini ni tak penting ke atau kaunselor tu tak reti dan tak faham nak guna teori. Jika teori kaunseling tu tak penting dah tentu dalam pengajian kaunseling, teori kaunseling tersebut terus terkubur dan berkubur. Jadi untuk laksanakan kaunseling, kaunselor harus mempunyai kefahaman teori kaunseling yang dipilihnya secara mantap untuk membincangkan mengapa klien tersebut bermasalah. Barulah nampak hebatnya profesion kaunseling bahawa setiap isu yang ditimbulkan oleh klien dapat dianalisis secara saintifik berdasarkan teori kaunseling yang diyakini oleh kaunselor tersebut.

4. Aplikasi teori kaunseling yang dipilih dalam membantu klien. Setiap teori mempunyai aplikasi mereka masing-masing dalam membantu klien. Jadi aplikasi teori kaunseling tersebut sangat membantu proses kaunseling dalam memberi rawatan atau pencegahan kepada klien. Misalnya dalam CTRT aplikasinya WDEP. Dalam REBT aplikasinya ABCDE. Dalam Rogers aplikasinya adalah melayan mendengar secara empati yang mendalam, genvin dan terima tanpa syarat. Jadi macam-macam lagi teori yang kaya dengan aplikasi untuk membantu klien. Soalnya berapa ramai yang faham dan guna aplikasi kaunseling untuk membantu klien mereka.

Yang peliknya, tanpa mempunyai proses kaunseling, kemahiran asas kaunseling, pemahaman klien berdasarkan teori kaunseling dan aplikasi teori kaunseling yang pilih oleh kaunselor, kita mengaku menggunakan KAUNSELING. Kesesatan ini lah yang perlu diperbetulkan.

2 comments:

masitah yusof June 12, 2010 at 10:44 PM  

Salam. Dr ni Cg Masitah X student master PPDa kat Usim. Tahniah atas pembinaan blog untuk perkongsian umum ini. Teruskan lagi dengan perkongsian bahan-bahan yang dapat membantu kami guru-guru kaunseling untuk meningkatkan mutu perkhidmatan. TQVM

Anonymous September 23, 2011 at 2:38 PM  

DR JAZIMIN.
SY NK GUNA TEORI REBT SBB SY RASE IA CEPAT. XMEMERLUKAN SESI YANG PNJNG TP SY BYK GUNA PROVOKASITERHADAP PELAJAR. BAGAIMANA KAEDAH PROVOKASI YG BAIK/

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP