Sunday, March 29, 2009

SPSS dan N-Vivo

Beruntunglah pelajar latihan ilmiah semester ini. Dapat belajar SPSS dan N-Vivo mengikut soalan kajian masing-masing. Saya rasa puas kerana dapat berkongsi ilmu seminggu dua ni dengan pelajar semester 7. Teringat saya semasa belajar dulu. Saya belajar sendiri SPSS. Saya masih ingat pada waktu itu senior saya Pn. Azura Ishak mengajar saya tentang key in data survey. Setelah berkali kali kali cuba akhirnya menjadi minat. Pada waktu itu saya guna SPSS 6.0 dan sekarang dah SPSS 16.0. Huyyo....cepat benar masa berlalu. Sekarang ni pun saya masih bergiat aktif dalam Persatuan SPSS Malaysia (yang tak tahan yurannya). Ada rakan-rakan saya pada waktu itu terpaksa mengupah orang lain untuk menganalisis data mereka. Jika tak upah, macam mana nak siap projek. Sehelai soal selidik RM 2.00. Bayangkan jika ada 10 helai soal selidik dan 300 orang responden... Yang paling untung adalah orang yang pandai SPSS ketika itu.

Ilmu Nvivo pula masih baru di Malaysia. Nvivo digunakan sebagai alat untuk memproses data kualitatif. Berdasarkan pangasas NVivo, Pat Bazely (saya ikut bengkel beliau di Hotel Hilton dengan bayaran mahal hampir RM500.00 walaupun 2 jam) saya agak ianya popular di dunia pada tahun 2002 tetapi di Malaysia sekitar tahun 2004. Sebelum ini ramai orang menggunakan NuDist untuk menganalisis data kualitatif. Nampaknya Syida, Zul, Nasir, Suliza, Oii dan Hafiza dah mula menguasai apa yang saya ajar. Cuma masalah NVivo ini, alat pemprosesannya hanyalah single user. Jadi jika nak guna memang kena yang original dan berdaftar. Tidak seperti SPSS, di Low Yatt, KL bersepah cd tersebut boleh diperolehi. Sekarang ni pun saya berhajat untuk ambil lesen NVivo sebagai instruktor. Di Malaysia, hanya PM DR Noriah Ishak sahaja sebagai instruktor di Asia. Terima kasih kepada PM Dr Noriah Ishak kerana banyak mengajar saya tentang perisian ini. Dua semester saya belajar dan siap ambil peperiksaannya sekali. Syukurlah dapat apply. Sekarang NVivo dah advance, dari NVivo 2.0 yang saya belajar dah pergi NVivo 8.0. Ada bezanya tu...

Tegasnya, walaupun apa perisian yang digunakan, biarlah analisis dilakukan berdasarkan analisis yang betul. Jangan soalan kajian bukan main hebat tetapi tidak dapat dianalisis. Berkaitan analisis saya akan kongsikan banyak dalam drjazimin.com

1 comments:

Anonymous March 8, 2010 at 11:26 AM  

Salam Dr,
Saya Zuel dari UITM...currently doing my EMBA part time....come across nVIVO and has been suggested to use as tool for our secondary data analysis....mana yer bole dapat tutorial s/w nie....

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP