Monday, January 12, 2009

Apa ertinya Kaunseling di bumi Palestin

Sayu dan gerun melihat penderitaan penduduk Gaza, Palestin ditembak hidup-hidup oleh puak-puak Israel. Di peringkat ini nilai kemanusiaan tidak dihiraukan lagi. Jika dilihat berdasarkan sentimen, darah mesti di balas dengan darah. Apa salah Palestin? Salah ke mereka mendiami bumi mereka sendiri? Kenapa kejam sangat Yahudi? Soalnya Yahudi telah memilih kemurkaan Allah. Puak Yahudi yang menembak mati dan mencederakan penduduk Palestin kerana mereka inginkan kuasa. Mereka mahu semua dunia tahu bahawa mereka lah puak yang paling hebat di dunia. Mereka tidak kisah apa orang lain kata. Mereka lebih suka orang tahu bahawa inlah kekuatan bala tentera mereka. Yahudi tiada sifat kasih dan sayang sesama manusia. Seorang kaunselor satria pun belum tentu dan tidak boleh menyejukkan hati Yahudi. Ilmu kaunseling tidak sepadan untuk menolong orang Yahudi faham tentang erti kemanusiaan. Kenapa Islam boleh faham individu Yahudi ? Kenapa orang Yahudi tidak boleh faham tentang erti kasih sayang dan kemanusiaan sesama insan? Mana William Glasser, Natalie Rogers, Ellis, Carlson dan sebagainya lagi ? Tidak bolehkan saudara-saudara tokoh ternama ini menasihati rakan tentera di Palestin agar memberhentikan keganasan? Jika saudara diperlakukan sedemikian rupa adakah saudara mengatakan bahawa Islam itu kejam? Di mana silapnya Islam sehingga tanpa pertimbangan emosi, rakan sebangsa saudara membunuh umat Islam di Palestin. Tidak kesiankan saudara kepada mereka?

Yahudi memang seronok melakukan pembunuhan kerana itulah keinginan mereka. Mereka mahu melihat Islam hancur. Tidak hairan lah tingkah laku mereka selaras dengan kehendak mereka. Mereka suka jika orang Islam dibuli. Mungkin mereka rasa bebas jika hak Palestin mereka ragut. Sekarang mereka rasa diganggu dan tiada privasi kerana ada Hamas. Takut apa pada Hamas? Siapa pengganas sebenarnya Hamas atau kamu yang bernama Yahudi. Hamas tidak akan bertindak jika kamu tidak menggangu maruah agama, tanah air dan kehormatan diri mereka. Kami orang Islam sangat hormat kepada semua bangsa. Islam itu sebenarnya kebebasan. Jika kamu wahai Yahudi inginkan kebebasan fahamilah agama kebebasan kami yakni Islam.

Pemikiran kamu semua bangsa adalah terkutuk. Kamu membunuh untuk survival kamu. Kamu menanggap orang yang amalkan Islam sebagai penyekat agama kamu. Untuk meneruskan matlamat kamu tersebut wahai Yahudi, orang Islam Palestin mesti dihapuskan. Jadi kamu telah memilih jalan kamu sendiri. Saya tidak tahulah jika ada dalam kalangan kamu wahai Yahudi ada yang mempunyai nafs mardhiah dan mutmainnah. Soalnya, sampai bila kamu memilih untuk bertingkah laku secara nafs al amarah bissuk. Saya fikir Glasser pun boring untuk melaksanakan sesi kaunseling dengan kamu kerana kamu sudah mempunyai jawapan terhadap impian kamu. Dan kamu telah membuktikan sekarang bahawa kasih dan sayang kamu kepada orang Islam Palestin sangat rendah sekali.

Yang saya boleh buat adalah berdoa kepada Allah agar suasana keamanan dan keharmonian kembali semula di bumi Palestin kerana saya tahu sudah lama total behavior orang Palestin tersiksa di sebabkan kerakusan kamu. Semoga Allah memperkenankannya ...AMINNN

0 comments:

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP