Tuesday, December 9, 2008

Selamat Jalan Puncak Kinabalu

Dalam menyusuri minda blog, masa untuk pulang sudah tiba. Kenangan menyiapkan blog dalam masa dua hari terpahat di hati. Bukan mudah ingin wujudkan keinginan sebab ianya bermula daripada naluri yang suci murni. Naluri atau needs inilah yang menggerakkan tingkah laku. Tingkah laku bebas untuk berfungsi samada kebaikan atau pun keburukan. Di antara tingkah laku dan naluri yang terdesak di sinilah wujud kreativiti. Kreativiti yang agong akan menghasilkan inovasi. Bukan semua orang berinovasi sebab ianya memerlukan pemikiran yang puitis dan logik. Jarang individu otak kanan dan kirinya bergerak selari. Yang ada memang ia dilahirkan sebagai pemimpin intelektual dan investigatif. Apatah lagi kreatif. Ianya wujud melalui anugerah dan latihan yang berterusan. Semuanya pada minat. Minat hadir daripada basic needs. Needs muncul daripada tindak balas kimia dalam badan. Semuanya telah di atur. Aturan inilah perlu diperhalusi. Beruntunglah mereka yang mendapat menghayati dirinya tidak keseorangan. Dalam wahyu ada disebutkan bahawa di mana puncak pun berada jangan lupa asalnya. Asalnya daripada Allah Yang Maha Kuasa.

Lambaian kinabalu sukar dilupakan. Kenangan sekejap telah memahat memori yang indah. Saat menggarap love and belonging telah dapat dilaksanakan dengan jaya. Lupakan tentang power sekejap. Bukan mudah menghidupkan hubungan sesama manusia. Ianya semua kena usaha. Bukan menunggu hujan turun dari langit tanpa ada usaha yang bersungguh. Tidak semua pun termakbul tetapi sebagai insan Kinabalu sudah cukup mengajar erti kasih sayang.

Semoga nostalgia kinabalu terus melambai angin motivasi kepada diriku yang sememang dahagakan perkara yang baru untuk diteroka. Selamat jalan puncak kinabalu. Di sanalah ilham blog tercetus untuk menyumbang kepada alam dan manusia kerana Allah swt.

0 comments:

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP