Saturday, May 2, 2009

Semangat mesti kuat


Lama juga tidak mencoret sesuatu dalam blog ini. Maklumlah saya lebih suka menimbang bila membuat sesuatu perkara. Biasanya saya akan menyelesaikan mana yang penting dan segera dahulu. Kadang-kadang ada yang penting tidak perlu di segerakan cepat. Saya tahu banyak idea yang ingin dikongsikan tetapi bila timbang mana yang paling penting dan segera, maka ia perlu diutamakan.
Banyak benar peristiwa yang berlaku dalam bulan April yang lepas. Pertama, saya dapat menyelesaikan formula mudah kajian eksperimen dengan Dr Nasir di Hotel UNITEN. Kehadiran kami merungkai banyak masalah penyelidikan yang dilakukan bersama oleh team kajian langsang buli. Kedua, berserabut dangan menyemak tugasan kemahiran asas kaunseling dan etika kaunseling. Ketiga, menyiapkan proposal untuk PERSIDANGAN KEBANGSAAN Kaunseling 2009. Keempat, menguruskan penilaian akhir pelajar praktikum (banyak cabaran kerana ada pelajar yang tidak faham syarat praktikum dan ditambah lagi dengan keadaan teknikal di sekolah yang tidak memberi ruang pelajar praktikum membuat sesi kaunseling.) Saya mengamuk dalam meeting biar black list je sekolah yang tidak boleh beri kerjasama kepada pelajar UPSI. Kelima, sempat menyiapkan Kertas Penyelidikan FRGS ke Kementerian Pengajian Tinggi. Syukur Alhamdulillah dalam masa 5 jam saya dapat menyiapkan 3 proposal besar sehingga proposal sahabat saya Dr. Alya pun belum sempat saya lihat. Saya kata pada beliau saya akan lihat selepas 7 Mei ini. Ketiga-tiga penyelidikan tersebut bertajuk :
1. Kesahan dan kebolehpercayaan kaunseling kelompok Terapi Realiti dalam kalangan pelajar bermasalah tingkah laku di sekolah
2. Kajian profil keperluan psikologi dan fisiologi dalam kalangan pelajar sekolah di Malaysia
3. Kesan bimbingan kelompok Terapi Realiti dalam meningkatkan konsep kendiri, ketahanan diri dan kompensi diri dalam kalangan pelajar bawah 2.5 di salah sebuat IPTA awam.
Doalah agar semua tajuk tersebut berjaya kerana saya menjadi Ketua Penyelidiknya. Seterus keenam, saya cuba menyelesaikan penilaian kepada latihan ilmiah pelajar semester 7. Banyak lagi yang perlu mereka perbaiki terutama isi kandungan dan format. Ketujuh, baru mengajar salah seorang staf tentang penggunaan NVivo untuk research beliau. Kelapan, kena menyiapkan kertas kerja konsep untuk Program Sekolah Agama Rakyat di UPSI pada musim cuti semester nanti. Kesembilan, menerima kunjungan hormat daripada wakil Kementerian Pelajaran Malaysia untuk Persidangan Kebangsaan Kaunseling dalam mesyuarat kali kedua persidangan. Dan banyak lagi yang tak sempat saya rakamkan. Apa pun saya cuba untuk melepasi beberapa halangan yang mendatang dengan rasa tabah. Dan semangat mesti kuat jika tidak satu pun saya tidak ingin lakukan.

1 comments:

AFITI May 2, 2009 at 9:05 PM  

teruskan usaha murni dr..y indah sedang mnnti..kepuasan terus dikecapi..

  © Blogger template 'A Click Apart' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP